July 2022

Zegeningen tellen

Met gepaste trots presenteert het bestuur het jaarverslag over 2021.

Niet omdat wij het zo geweldig hebben gedaan, maar omdat zo veel mensen Stichting Racham in de afgelopen periode hebben leren kennen en hebben gesteund. Met giften, met hulp en met heel veel steun en gebed.

In 2021 werd de droom van Hans en Marieke werkelijkheid. In januari verhuisden ze van de stoffige studio-in-wording op de eerste etage naar hun eigen ruimte in het achterste deel van het Rachamhuis op de begane grond. En in de maanden die daarop volgden, werden de studio’s één voor één in gebruik genomen door vrouwen die de prostitutie achter zich willen laten en zich met hart en ziel willen richten op een ander leven. Vrouwen uit alle windstreken en van alle leeftijden. Sommige met een kind en een enkeling met een huisdier.

Daar deden we het voor.

Zonder vaardige handen van vrienden en familie, zonder al die waardevolle verloren uurtjes waarin geklust werd en zonder de vele bereidwillige gevers en fondsen was het Rachamhuis niet geworden wat het nu is: een plek vol hoop en ontmoeting, een plek waar je ‘liefde voelt’ zoals een van de eerste bewoners zei. Dat had ze nog nooit gevoeld.

Daar word je stil van.

Zo spannend als 2020 was, zo mooi en vreugdevol was 2021. De vier woonlagen van het huis zijn functioneel geworden en elke studio heeft zijn eigen charme. De keukentafel die Hans en Marieke hebben laten maken van de robuuste, originele vloerbalken blijkt in de praktijk te doen waarvoor die was bedoeld: het is dé plek voor waardevolle gesprekken en voor gezellige maaltijden. Het is de plek waar de eerste kennismaking plaatsvindt, waar verhalen worden verteld, waar getroost en bemoedigd wordt en waar gekookt en gegeten wordt.

De keukentafel was in maart ook de plek van het openingsfeestje. Hoe graag hadden we het hele huis laten zien aan al die mensen die zich in het zweet gewerkt hebben bij de sloop van houten vloeren, bij het plaatsen van nieuwe wandjes, bij het schuren van deurposten, of het betegelen van de badkamers, bij het eindeloze stucwerk, of bij het uitslijpen van de vieze gele voegen in de nieuwe tegelvloer. Maar helaas gooide corona roet in het eten. Het openingsfestijn werd een digitaal feestje tijdens de avondklok. De vreugde was er niet minder om.

Financieel was 2021 een gezegend jaar. Dankzij de vele gulle gevers: vrienden van Stichting Racham, (vaste) donateurs, kerken en fondsen, hebben we de verbouwing kunnen financieren en is een gezonde exploitatie mogelijk. Met andere giften kunnen we een startpakketje regelen voor elke nieuwe bewoonster.

Terugblikkend zijn we als bestuur vooral dankbaar. 2021 is een gezegend jaar. We zijn dankbaar dat Hans en Marieke hun diepe wens in vervulling zagen gaan en dat zo veel mensen en organisaties daar een steentje aan wilden bijdragen. Dankbaar omdat we zien dat het Rachamhuis van betekenis is voor de vrouwen die er wonen. En dankbaar aan God die onze plannen zegende en hoorde naar gebeden. In vertrouwen gaan we verder. En ook voor de toekomst hopen we op betrokkenheid bij Stichting Racham en gebed voor de vrouwen en voor Hans en Marieke.

Verder lezen.

Van de bestuurstafel

Aan de keukentafel in het Rachamhuis