July 2022

Vanuit het Rachamhuis.

Aan onze keukentafel gebeurd van alles. We laten  jullie daar graag iets van meebeleven.

Iedere vrijdagavond eten we met een aantal vrouwen gezamenlijk. Dan wisselen met elkaar de ervaringen uit van de week. We horen hoe de één het op haar werk heeft gehad en hoe ver de ander inmiddels met haar Nederlands les gevorderd is. Het zijn alledaagse gesprekken die toch bijzonder zijn. Het is de oprechte aandacht, de wederkerigheid en de positieve sfeer die de vrouwen versterkt in hun eigenwaarde en een stimulans zijn voor hen.  Onlangs hadden we een gesprek over gaven en talenten. Dat we door God uniek geschapen zijn. We namen de tijd om tegen elkaar te zeggen wat we in de ander waarderen.

Op een ander moment is de keukentafel een adviestafel. Dan komt een vrouw met haar laptop en vullen we haar belastingaangifte in en beantwoorden we enkele mails waarvan ze niet precies duidelijk had, wat de bedoeling was. (ambtelijke taal is niet altijd begrijpelijke taal…)

Ook is de keukentafel een plek waar we het leven vieren. We vierden het feit dat enkele vrouwen hun diploma hebben behaald, een baan hebben gekregen of een huis hebben gevonden. We vierden verjaardagen en maakten een feestje omdat we zelf jarig waren. We delen in elkaars vreugde.

Het leven is vaak ook ingewikkeld voor de vrouwen. Het rondkomen van een uitkering in deze tijd is pittig. Het verleden drukt soms zwaar en herinneringen zijn pijnlijk. Daarover praten we. We luisteren en bidden, we bemoedigen en helpen soms met een bijdrage als de nood urgent is. De kracht van gebed wordt ervaren en Gods steun is merkbaar.

Zomaar onverwachts komt iemand spontaan even naar beneden. Ze heeft zin in een lekkere cappuccino of een ijsje.  Even kletsen over alledaagse dingen en niet het gevoel hebben dat ze zich moet bewijzen.  We leren van hen van de leuke dingen die zij meemaken, om te genieten van kleine dingen. Hoe je kunt volhouden terwijl het niet altijd mee zit.

Op woensdagavond wordt er vanuit het Rachamhuis sport en bewegen georganiseerd. Dit helpt even los te komen en vergroot de weerbaarheid. Het stimuleert om even niet met ‘je hoofd’ bezig te zijn.

De komende periode zullen we ons bezig houden met het zoeken van geschikte vervolghuisvesting voor verschillende vrouwen. Bij de vrouwen geeft dit stress en we hopen dat er voor hen goede woonruimte gevonden zal worden. Men wil heel graag in Den Haag blijven omdat het Rachamhuis een ‘thuisbasis’ is geworden waar men op terug wil kunnen vallen als het nodig is.

Verder lezen.

Van de bestuurstafel

Aan de keukentafel in het Rachamhuis